Leeuwarder Courant: Gegrepen door online

VDW Reclame Feye Gegrepen door onlineTijdens zijn studie werd Feye van der Wal gegrepen door de pijlsnelle ontwikkeling van digitale technologie. Nu helpt hij met VDW Reclame ondernemers om ,,het internet voor hen te laten werken”.

Ooit zaten er mensen over grote kasboeken gebogen de administratie te doen. Nu verdwijnen jongens er achter de schermen van hun iMacs. In het oude Friesland Bank-kantoor in Buitenpost zijn het tegenwoordig de online ondernemers die de economie aan de gang houden.

Een heel pakket

Een van hen is Feye van der Wal. Met zijn bedrijf VDW Reclame zetelt hij op de eerste verdieping van het pand. Hij helpt ondernemers met hun zichtbaarheid op internet. Ze bouwen en vullen websites en verzorgen voor bedrijven de social media.

,,Ik ferkeapje net allinnich mar in webside”, zegt Van der Wal. ,,Bedriuwen nimme in hiel pakket fan my ôf. Mei allinnich in moaie webside bist der noch net, der moat ek wat op barre. Dan kinst it ynternet foar dy litte wurkje.”

De klanten van Van der Wal weten hoe ze een muurtje moeten omver halen of een nieuwe bank verkopen. Maar internet, dat is een ander verhaal. ,,Ik sjoch dingen dy’t sy net sjogge. As ik by se op de wurkpleats kom, tink ik: ‘Dit moat op ’e foto, dit lit sjen wêr’t se foar steane.’ Sy tinke dêr net om.”

Klant als ambassadeur

Zijn klanten variëren van kerken en festivals tot asbestsaneerders en slopers. Vooral vanuit die laatste sector, krijgt hij veel opdrachten. ,,In protte giet by dy bedriuwen fia fia. By ien ha we goed wurk ôflevere en dy tipt de oare. Dat is ek wat ik graach wol. De klant moat myn ambassadeur wêze. Hy en ik moatte beiden tefreden wêze. Ik doch leaver twa opdrachten minder en dat it hielendal goed is as in hiele soad heal. Ik wol sels ek grutsk wêze op myn wurk.”

Dat zijn passie online ligt, ontdekte hij al tijdens zijn studie aan de Hanzehogeschool. Naast de colleges verdiende hij bij met allerlei opdrachten voor bedrijven. Naarmate de studie vorderde ontdekte hij dat het ondernemen hem veel meer trok. ,,Ik tocht: ‘Blinder! Ik moat foar mysels!”

,,Ik bin fassinearre troch it ynternet”, vervolgt hij. ,,De mooglikheden binne gigantiysk wurden en ik fyn it prachtich as ik in bedriuw dêrmei helpe kin.”

Twee mensen

Het was een experiment. ,,Je besykje wat. Mar doe begûn it te rinnen.” Nu, drie jaar later, heeft hij twee mensen aan het werk: grafisch vormgever Femme de Vries en content strateeg Marten van der Meulen.

,,Femme is der foar de kreative kant. Marten is hiel goed mei teksten en it ûnderhâld fan de websiden. Ik gean sels op paad om te ferkeapjen. En ik betink tegeare mei de klant de konsepten.”

Met de huidige bezetting kunnen ze nog doorgroeien. Of dat zo zal blijven, daar kan Van der Wal weinig over zeggen.

,,Wat ik wol leard ha de ôfrûne trije jier is dat it in aventoer bliuwt. It giet allegear sa hurd. Wat is der oer fiif jier? Meitsje we dan noch websiden? Of ha bedriuwen allinnich in Facebook-pagina? Miskien komt der wol wat hielendal nijs. Foar my de keunst om by te bliuwen.”

Concurrentie

Van der Wal onderneemt in een sector met veel concurrentie. Alleen al in Buitenpost zijn er vier bedrijven die zich toeleggen op online marketing. ,,Mar ik sjoch se net as konkurrinsje”, zegt hij. ,,Elkenien docht it dochs wer krekt oars. Se sitte my net yn ’e wei.” Bovendien is de markt ontzettend groot ziet hij. ,,Net allinnich hjir yn ’e regio mar oerol. Iderien hat dit nedich.”

http://www.lc.nl/economie/Feye-van-der-Wal-gegrepen-door-online-21692721.html

 

Share Button
Boekenlegger op de permalink.

Reacties gesloten